Dagboek van een bourgondiër in Berlijn deel 1

Bourgondiër in BerlijnAfgelopen week waren Douwe en ik 5 dagen in Berlijn. Douwe was al een keer in Berlijn geweest en voor mij was het de eerste keer. We hebben de hele week prachtig weer gehad. Een beetje zoals afgelopen weekend in Nederland, maar dan elke dag. Omdat we van maandag t/m vrijdag op pad waren, was het lekker rustig in de stad. We konden alles op ons gemak bekijken en nergens stond een rij. We hebben een fantastische week gehad. Zo fantastisch dat ik het dagboek heb opgedeeld in 2 delen. Vandaag post ik het eerste gedeelte en morgen komt deel 2 online. Mocht je in de gelegenheid zijn, zou ik Berlijn zeker een keer bezoeken. De stad is een goede mix van cultuur, hippe hotspots, winkelen en lekker eten. Berlijn heeft dus voor iedereen iets te bieden.

We werden maandagochtend om half 5 opgehaald door mijn zusje. Ons vliegtuig vertrok om 7 uur en we hadden gehoord dat het de hele week al druk was bij de douane. Op tijd weg dus. Om de één of andere reden dacht ik ’s ochtends dat we pas om 5 uur opgehaald zouden worden. Toen Douwe ging douchen draaide ik me dus nog even lekker om. Tot Douwe onder de douche vandaan kwam en zag dat ik nog in bed lag. Ik werd meteen uit bed getrokken met de mededeling dat ik nog 5 minuten had om klaar te staan. Waah! Stress! Gelukkig had ik alles de avond ervoor al klaargelegd (ik ken mezelf) en waren we uiteindelijk toch om tien over half 5 beneden. Bijna op tijd. Een nieuw record. Ready for take off. Ons Berlijn avontuur kon beginnen.

GendarmenmarktNa een vlucht van welgeteld 50 minuten kwamen we aan in zonnig Berlijn. We moesten vanaf het vliegtuig een stukje met de bus en de metro (goede verbindingen!) naar de Gendarmenmarkt om bij ons hotel te komen. Gelukkig was onze kamer bij aankomst al beschikbaar. We konden meteen onze spullen wegbrengen, de hotelkamer checken en ons even opfrissen. Daar waren we wel aan toe!

Meteen na het opfrissen gingen we het eerste deel van de stad verkennen. We begonnen bij checkpoint Charlie, ongeveer 10 minuten lopen van ons hotel. Het was lekker rustig, dus we konden alles uitgebreid bekijken. Na een tijdje rondlopen zijn we terug gegaan naar de Gendarmenmarkt. Op “ons plein” zijn we neergestreken op het zonnige terras van Lutter & Wegner om te lunchen. Ik bestelde een tartaar met truffel-frambozensaus en Douwe had kalfslapjes met knoflookpappardelle en witte asperges. Als extraatje nam ik een crème brûlee met rabarbercompote. Het eten was verrukkelijk, de wijnkaart was goed en de bediening was vriendelijk. We hebben ruim 3 uur heerlijk gezeten. Het enige nadeel: ons gezicht was behoorlijk verbrand. We hadden niet verwacht dat het zo warm en zonnig zou zijn, dus we hadden geen zonnebrandcrème meegenomen.

Lutter-en-Wagner

’s Middags hebben we de Brandenburger tor, de Reichstag, het holocaust monument en de Potsdamerplatz bezocht. Allemaal erg mooi en indrukwekkend. Rond een uur of 5 gingen we terug naar het hotel om even een powernap te doen. We waren al vanaf half 5 ’s ochtends onderweg en begonnen een beetje moe te worden. Onderweg gingen we nog even langs een drogist om zonnebrandcrème en tandpasta (we vergeten om de één of andere reden elke vakantie de tandpasta!) te kopen.

Bourgondiër in Berlijn’s Avonds hebben we eerst een half uur rondgedoold op zoek naar een leuk restaurant. Dat klinkt negatief, maar ik vind het fijn om eerst even de buurt te verkennen. Ik ga pas ergens naar binnen als het gevoel goed is. Dit keer pakte dat goed uit. We kwamen terecht bij Brasserie am der Gendarmenmarkt. Een leuke tent met een inrichting in de stijl van de Jugendstil. Het restaurant zat vol met Berlijners, en dat is meestal een goed teken. Douwe bestelde vooraf bloedworst (zo niet mijn ding!) en als hoofdgerecht kalfslever. Ik at als voorgerecht een steak tartaar (moet best kunnen 2x op een dag) en als hoofdgerecht de lekkerste eendenborst die ik Bourgondiër in Berlijnooit gegeten heb. De eendenborst werd geserveerd met een kruidige rode wijnsaus en asperges. Het vlees was zacht en het randje was nog lekker knapperig. Precies zoals ik graag eend eet. Ik heb keihard zitten genieten. We hebben nog een tijdje zitten borrelen in het restaurant en zijn toen terug naar het hotel gegaan. We waren gevloerd!

fernsegturmDinsdag waren we van plan om uit te slapen. Dat lukte bijna. Om 8 uur waren we allebei klaarwakker. Als je normaal vroeg op staat voor je werk ben je niet zomaar uit dat ritme. We begonnen de dag met een kop koffie en zijn daarna op pad gegaan. De bestemming: het Alexanderplein en de Fernsehturm. Onderweg vond ik vooral dat de Fernsehturm veel weg heeft van een omgekeerde Chupa Chup lolly op een stok. Je snapt dus wel dat ik dit gebouw niet heel mooi vond. Hoog en indrukwekkend is de fernsehturm wel en eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over de hele stad. In de ronde bal zit ook een ronddraaiend restaurant. De kaart was daar niet zo spectaculair dus we zijn op zoek gegaan naar een andere plek om te lunchen.

Bourgondiër in BerlijnWe liepen het Nikolaiviertel in en we streken neer in een echte biergarten (brauhaus Georgbräu) aan het water. Grote glazen bier, een grove (maar wel lekkere) keuken en enorme porties. Douwe bestelde een schweinhaxe mit bratkartoffeln und sauerkraut en ik tagliatelle met lamsvlees en asperges. Ik heb me kapot gelachen toen de bestelling gebracht werd. Douwe kreeg precies wat hij bestelde. Een varkenspoot met gebakken aardappels en zuurkool. Je had zijn hoofd moeten zien toen het bord voor hem neer gezet werd. Hij heeft zijn best gedaan, maar hij heeft zijn bord niet leeggegeten. Na de enorme lunch zijn we langs alle grote gebouwen in Oost-Berlijn gelopen (of eigenlijk gerold). We bezochten onder andere de universiteit (waar de boekverbrandingen waren), de Berlijner dom en een aantal musea.

RefugiumIn de namiddag zijn we weer op een terras op de Gendarmenmarkt neergeploft (dit keer hadden we ons wel ingesmeerd met zonnebrandcrème). Later op de avond besloten we een hapje te gaan eten. We hadden gelezen over een goed restaurant (Refugium op de Gendarmenmarkt) tegenover ons hotel en hier liepen we naar binnen. Alle gasten waren netjes aangekleed en het personeel droeg witte handschoenen. En daar stonden wij. Douwe met een sportjasje aan en ik op teenslippers. We waren nogal underdressed. Als we dat hadden geweten hadden we ons eerst even omgekleed in het hotel. Gelukkig heette de gastheer ons van harte welkom en werd er geen woord gezegd over onze outfits. We hebben een hele leuke avond gehad en heerlijk gegeten. Ik voelde me echt een prinsesje. Als voorgerecht aten we een grote schaal met minihapjes, als hoofdgerecht een trio van kalf (tong, zwezerik en filet) en als toetje een crème brûlee mix en fruit.refugium

Bij Refugium hebben we een nieuwe favoriete wijn ontdekt: de Grauburgunder uit Baden; een soort Duitse Pinot Gris. De Grauburgunder is noot-achtige en frisse witte wijn. We hebben thuis meteen een Grauburgunder op de kop getikt en die pronkt nu in het wijnrek. We hebben tot diep in de nacht bij Refugium gezeten en zijn daarna naar het hotel gegaan. De volgende dag hebben we enorm uitgeslapen om vervolgens weer op pad te gaan.

Er vielen mij een aantal dingen op aan culinair Berlijn. Alle porties zijn enorm, het maakt niet uit in welk restaurant je komt en met welke gang je te maken hebt. Je kunt de hele dag door ontbijt bestellen. Als er een product in het seizoen is eet iedereen het overal (hallo 2 keer per dag asperges!). Het eten is in vergelijking met Nederland een stuk goedkoper en er wordt nergens op beknibbeld. Kortom.. een stad naar mijn hart! Morgen deel 2, met de rest van onze trip!

Wil je op de hoogte blijven volg mij dan op Facebook, Twitter of Instagram (username: @savorysweetsnl).