Dagboek van een bourgondiër op Texel

dagboek van een bourgondiërGENIETEN! In hoofdletters ja. Want dat is wat ik vorig weekend gedaan heb. Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat Douwe en ik in het hemelvaartweekend naar Texel zijn geweest. Even bijtanken. Het weekend stond in januari al geboekt. We wisten toen nog niet dat het weer zo fantastisch zou worden. We hadden het niet beter kunnen treffen. We hebben vier dagen op het strand kunnen liggen. Het windje dat uit zee waaide maakte de warmte dragelijk en zorgde dat het vooral heel erg lekker was. We hebben in het weekend vooral in de zon gelegen, boekjes gelezen, geborreld en gegeten. En dat was precies wat we ook van plan waren. Mocht je binnenkort een keer bij willen tanken. Ik heb flink wat leuke adresjes voor je getest en verzameld. It was a pleasure 😉

We sliepen bij bed & breakfast de Molenaar in de Koog. Hoewel de Koog overspoeld was door toeristen (met heel veel kinderen) was het bij onze b&b lekker rustig. Kinderen waren niet gewenst bij deze b&b en stiekem had ik het daar ook op uitgezocht. Een fijne luxe B&B (met een heerlijk bed!) met veel persoonlijke aandacht. Daar houd ik van!

B&B de Molenaar
Strijbosstraat 26
1796 BK De Koog

Wambinge

De eerste avond was het meteen raak. Op aanraden van vrienden hadden we gereserveerd bij Wambinge, het restaurant van hotel Greenside in de Koog. Nou, Wambinge stelde ons niet teleur. De lamsham! Liefde op het eerste gezicht! De scholfilet met kokels. Ontzettend lekker! en.. 3 keer rollen vanaf de B&B waar we zaten. Aan het einde van de avond rolden we zo onze kamer in waar we nog een glaasje wijn dronken.

Restaurant Wambinge
Stappeland 6
1796 BS De Koog
Ontbijt op bed
’s Ochtends werden we wakker met een vrolijk goedemorgen en een ontzettend lekker ontbijt voor de deur van onze kamer. We konden het ontbijt in het eethoekje opeten, maar wij aten het ontbijt lekker in bed. Wat een luxe!

paal 17
Overdag zaten we op het strand bij Paal 17. Dit strand was iets rustiger dan die bij het dorp en had een lekkere keuken. Douwe had een lamsburger (goed vlees) en ik bestelde tonijn sashimi (de vis was alleen aan de buitenkant gegrild) met wasabi-mayonaise. Beide waren onwijs lekker.

Standpaviljoen Paal 17
Ruyslaan 96
1796 AZ De Koog

hapjes bij Jef

’s Avonds hadden we gereserveerd bij Jef in den Hoorn. We reden er op 2 ontzettend afgetrapte fietsen heen. We vonden het zelf hilarisch om die te parkeren tussen de Audi’s en de BMW’s op de parkeerplaats. Na een fietstocht van 3 kwartier (tegenwind!) hadden we wel een drankje verdiend. We begonnen met een glas champagne en wat borrelhapjes. Op het bord ligt een tartaar van scheermesjes, krokant gebakken lamshuid en een balletje met lamsvlees en curry. Bij Jef gebruiken ze alleen ingrediënten die van het eiland komen. Veel vis, schaal- en schelpdieren en lamsvlees. Tijdens de borrel kwam Jef zelf vragen wat wilden eten. We kozen voor een 7-gangendiner inclusief wijnarrangement. We werden naar de tafel begeleid en toen kon het feest beginnen.

Bij Jef

We hebben 7 (of eigenlijk 10 met alle amuses erbij) heerlijke gerechtjes geproefd. De topper? Dat waren er 2. Of eigenlijk 3. Of eigenlijk.. was alles gewoon ontzettend goed. Keuzestress!! De 4 gerechtjes hierboven waren in ieder geval de meest fotogenieke ;). Met de klok mee: Kreeft met groente van het eiland, lamsnek met witte asperges, kokkels met komkommer en zeewolf met champignonsaus (hele verrassende en lekkere combinatie).

Herenstraat 34
1797 AJ Den Hoorn
Paal 17
De volgende dag was het weer luieren geblazen. We werden wakker met een beetje mist in ons hoofd (niet zo gek na 7 begeleidende wijnen en een borrel toe). Na wederom een ontbijtje op de kamer zijn we op het strand gaan liggen. ’s Middags hebben we zitten borrelen bij paal 17. We bestelden een fles witte wijn en een schaal met vistapas. De tapas waren ontzettend lekker. Aanradertje hoor!
Vincent
’s Avonds gingen we eten bij Vincent in Den Burgh. We hadden het restaurant als tip doorgekregen via FaceBook (ik ben de tipgeefster nog steeds eeuwig dankbaar) en gelukkig hadden ze nog een tafeltje vrij. Deze kwartel met mosselen is misschien wel het lekkerste wat ik dit jaar gegeten heb (sorry Jef!). Wat een combi! Wat een smaken! Ik zweef weer weg nu ik eraan denk. Ben je op Texel? Ga hier heen!

Gravenstraat 7
1791 CJ Den Burg
Website

De laatste dag lagen we, jawel, nog even op het strand. Dit keer bij Noordkaap in de Cocksdorp. We wilden hier ook gaan lunchen, maar alle tafeltjes waren bezet. We hadden geen zin om te wachten dus gingen we naar het torenrestaurant een stukje verderop. Ik besloot een duo van lam te nemen (je bent op Texel of je bent er niet) en ik haalde Douwe over om de salade met vis te nemen. Met uitzicht op de vuurtoren, de duinen en het strand genoten we van onze laatste uurtjes Texel. Daarna sloten we achteraan in de file naar de boot. Gelukkig hadden we Formule 1 en Tom Dumoulin om ons te vermaken in de auto.

Torenrestaurant Texel
Vuurtorenweg 189
1795 LL de Cocksdorp
Website

Wil je op de hoogte blijven? Volg mij dan op Facebook, Twitter of Instagram (username: @savorysweetsnl).