Dagboek van een bourgondiër in Dublin

DublinDouwe was afgelopen week voor zijn werk in Dublin. Hij moest naar een conferentie van een groot internetbedrijf en bleef daar een paar nachten slapen. Omdat hij toch al in Dublin was plakte hij er een paar dagen achteraan en kwam ik vrijdagmiddag na mijn werk ook die kant op. Douwe had eerder die week mijn spullen al meegenomen dus ik had alleen mijn handtas mee in het vliegtuig. Dat ging lekker snel. 3 uur nadat ik bij mijn werk weg ging stapte ik op Dublin airport in een taxi. Het weekend kon beginnen. Wat is Dublin een ontzettend leuke stad. Gezellig, lieve mensen en als je in het centrum zit is bijna alles op loopafstand. We hadden ontzettend veel mazzel met het weer. Het hele weekend scheen het zonnetje. Ik kwam meteen in de voorjaarsstemming. Dublin is niet zo groot dus een weekend was lang genoeg. Enne.. die Ieren weten wel wat lekker eten is. Als bourgondiërs zaten we goed in Dublin. Hier ga ik zeker een keer terugkomen. Lees hier wat we gedaan hebben en welke plekken je zeker niet mag missen.

The Clarence

ClarenceWe sliepen in the Clarence; een ontzettend goed hotel. The Clarence is eigendom van U2 en een begrip in Dublin. We kwamen bij toeval bij het hotel terecht. Vrijdagavond was de voetbalinterland Ierland-Wales in een stadion in Dublin. Je begrijpt dus wel dat er amper nog kamers te krijgen waren. Via via konden we een kamer regelen bij the Clarence. Nou daar hebben we geen spijt van gehad. Het hotel ligt midden in Temple bar. Dat is waar het gebeurd in Dublin. Één lange straat vol met pubs en restaurants. Daar word je als bourgondiër blij van. De kamer was heerlijk. We hadden een enorm bed waar Douwe helemaal in paste. Dat is met zijn bijna 2 meter vaak problematisch. Maar nu niet. Het bed lag overigens fantastisch. Verder had de badkamer een grote regendouche (waar Douwe onder paste, nogmaals hoera!) en heerlijke toiletspullen (fijne bijzaak). Het personeel was erg vriendelijk en deden er alles aan om te zorgen dat we het naar ons zin hadden. Kortom een dikke vette aanrader!

6-8 Wellington Quay
Temple Bar

Cleaver east

Cleaver East

Cleaver East is het restaurant dat bij the Clarence hoort. Douwe had de dag ervoor aan de bar gegeten (chicken and waffles met pittige saus) en hij vond het restaurant leuk genoeg om de volgende dag met zijn tweeën te eten. Hoe relaxed is dat. Uit je werk in het vliegtuig stappen en bij aankomst meteen aan tafel kunnen. Had hij goed geregeld. Op de kaart vind je typisch Ierse gerechten met een twist. Ik bestelde garnalen dumpling met Thaise currysaus en als hoofdgerecht at ik lamsrack met groene asperges. Douwe koos voor een steak tartaar en had als hoofdgerecht een shortrib. Er hing een gezellige sfeer in het restaurant en het eten was ontzettend goed. Mocht je in Temple bar zijn, dan moet je hier gaan eten! Na nog een glaasje wijn in de hotelbar vertrokken we naar de hotelkamer. Ik was kapot!

6-8 East Essex Street
Temple Bar

Temple bar market

Temple bar marketZaterdagochtend stuitte we op een mini foodmarket midden in Temple bar. Op het marktje werden allerlei verse producten verkocht. Denk aan homemade limonade, smoothies, broodjes en taart. Op de markt stond ook een kraam waar je oesters en champagne kon krijgen. Daar was het om 10 uur ’s ochtends nog een beetje vroeg voor dus koos ik voor een warm broodje met zoetzure bietjes, bechamelsaus en geitenkaas. Man, wat was dat broodje lekker. God-de-lijk! Douwe koos voor een pasteitje met aardappels en gekonfijte eend. We hebben zo lekker (en veel) gegeten dat we de rest van de dag niks meer hoefde.

Temple bar food market
Zaterdag 10:00 – 16:30
Meeting house square
Temple bar

Trinity college en Dublin castle

Na de Temple bar market ging we naar Trinity college, de oude universiteit van de stad. In het complex is de grote bibliotheek te bezoeken. Daar liggen alle boeken die in Ierland zijn geschreven opgeslagen. Elk jaar komen er weer nieuwe boeken bij. Vooral de oude sectie is erg indrukwekkend. Kasten vol met boeken van honderden jaren oud. Alleen al van de lucht die er hangt voel je je slimmer worden. Na Trinity college gingen we verder naar Dublin castle. Een aantal kamers van het kasteel zijn ingericht zoals ze vroeger waren. Als je, zoals ik, van geschiedenis houdt is het erg leuk om er even doorheen te lopen. Interesseert het je niet zo? Dan kun je het kasteel beter overslaan.

Guinness storehouse

GuinnessAls je Dublin zegt, zeg je Guinness. We konden de stad dus niet verlaten zonder bij Guinness geweest te zijn. Dachten we. Viel dat even tegen. De Guinness tour is zo opgezet dat je via film en geluid leert hoe Guinness is ontstaan en hoe het gemaakt wordt. Helaas waren er nog 500 andere mensen bij Guinness dus van de filmpjes en het geluid hebben we vrij weinig gezien. Op elke etage heb je een restaurant, bar en giftshop. Het was net Disneyland. Houd ik niet zo van. We hebben wel ontzettend gelachen. En Guinness gedronken. In de rooftopbar met een fantastisch uitzicht. En guess what? Ik vond het heerlijk. Guinness smaakt een beetje naar chocola en koffie. Dat ging er wel in. Wist je trouwens dat ze in Ierland graag Guiness met oesters combineren? Er werd vroeger zelfs reclame voor gemaakt. Ik ben er niet aan toegekomen om het te proberen, maar dat ga ik een andere keer zeker uittesten. Mocht je naar Guinness gaan, zorg dan dat je van tevoren kaartjes hebt gekocht. Dan hoef je niet in de rij te staan. Kies voor een doordeweekse dag als je iets wilt zien. In het weekend is het bizar druk.

St. James’s gate
Ushers

STONE at rustic

STONE at rusticZaterdag waren we zo dom geweest om geen restaurant te reserveren voor het avondeten. Gelukkig had iemand in het hotel goede connecties en konden we om 9 uur toch aan tafel bij STONE. Ze hadden in het hotel niet verteld wat voor restaurant het was, we lieten ons graag verrassen. Bij STONE serveren ze vlees en vis op een gloeiend hete stenen. Aan tafel kun je dan het vlees afmaken zoals jij het lekker vindt. Een soort steengrillen 2.0. Maar dan iets chiquer. Heel erg leuk. En lekker, want het eten was van goede kwaliteit. De wijnkaart mocht er ook zijn. Ze hadden een Nobile di Montepulciano op de wijnkaart staan. Dan kun je bij mij eigenlijk niet meer stuk. Mijn keuze? Krabmousse met avocado en een tournedos met gebakken gamba’s. Douwe koos voor bakkeljauwlollies met bacon en een pestosteak. Aanradertje hoor!

17 South Georges street

Elephant & Castle

Toen we zondagochtend langs Elephant & Castle liepen viel het meteen op. De hele tent zat stampvol met brunchende mensen. Gezinnen, moeder met dochters, vriendinnen en zelfs hele groepen mannen zaten uitgebreid te eten. Hier moesten we zijn. We reserveerde een tafeltje voor later op de ochtend en liepen nog een blokje om. Toen we aan tafel mochten werden niet teleurgesteld. Wat heb ik lekker ontbeten. Ik bestelde Maryland crabcakes met gepocheerde eieren en hollandaisesaus en een groot glas verse jus. Douwe ging voor de scrambled egg’s met gerookte zalm. Ik was letterlijk in de breakfasthemel beland. Behalve dat je lekker kon eten hing er ook een ontzettend gezellige sfeer. Ik had er uren kunnen blijven hangen. Heb je trek in een uitgebreid ontbijt buiten de deur dan moet je hier zijn. Doen hoor!

18-19 Temple bar

Fishshack café

Op aanraden van een vriendin gingen we voordat we terugvlogen nog iets eten bij the Fishshack café. Ze had het er al weken over en toen bleek dat het om de hoek van ons hotel zat besloten we een late lunch (ik zat nog vol van Olifant & Kasteel) te nemen.  Ik bestelde kreeft en Douwe had nacho’s met garnalen. De kreeft mocht ik zelf uitkiezen uit het aquarium waar ze in dobberden. Dat vond ik een beetje luguber dus ik liet het personeel er één kiezen. Nou ze hadden de goede te pakken want hij was ontzettend lekker. Een mooie afsluiter van een heerlijk weekend.

13 parliament street
Temple bar
Website

’s Avonds moest de klok maar liefst 2 uur vooruit (tijdsverschil en zomertijd). Dat was wel even wennen de volgende ochtend. Ik ga zeker nog een keer terug naar Dublin. Als is het maar voor een dag. Een fijne stad voor echte levensgenieters.

Wil je op de hoogte blijven? Volg mij dan op Facebook, Twitter of Instagram (username: @savorysweetsnl).