Dagboek van een bourgondiër op vakantie naar Toscane

Vakantie in ToscaneIk heb lang getwijfeld of ik mijn vakantie naar Toscane van vorig jaar nog met jullie zou delen. Was het niet te lang geleden? En zitten jullie er een jaar later nog wel op te wachten? De leuke reacties op mijn verslag over Berlijn hebben me overtuigd het toch te doen. We hebben een fantastische vakantie gehad in Toscane en we gaan het zeker nog een keer overdoen. In dit reisverslag vind je vooral de leuke plekjes en restaurants waar we tijdens onze vakantie naar Toscane geweest zijn. Tijdens onze reis ben ik een beetje verlief geworden op de streek. Lieve en gezellige mensen, lekker eten, mooie natuur en fantastisch weer. Ik heb nog nooit zoveel truffel gegeten als hier. Ook hebben ze me hier laten inzien wat een goede Syrah is. Eerst hield ik niet zo van Syrah. Toen ik dat in één van de restaurants vertelde accepteerde de eigenaar dat niet. Hij heeft me uitgebreid laten ruiken en proeven. Paulo heeft me geleerd wat een goede Syrah is. We hebben er uiteindelijk liters (wat klinkt dat alcoholisterig zeg!) van gedronken. Mij hoor je nooit meer zeggen dat “ik niet zo van Syrah houd”.  In het dorpje Montepulciano heb ik mijn favoriete wijn leren kennen. De Nobile di Montepulciano. Toen ik aan de wijn rook wist ik al dat het goede was en bij de eerste slok was ik verkocht. In Nederland wordt de Montepulciano steeds bekender, maar een goede fles is nog steeds niet te betalen. Gelukkig hebben we een paar flessen meegenomen en ben ik af en toe voor heel even terug in het mooie wijndorpje.

Omdat we het niet zagen zitten om erg lang in de auto te zitten besloten we met het vliegtuig te gaan. We vlogen op Florence en we huurden daar een auto waarmee we Toscane gingen verkennen. We vlogen met de KLM en de auto huurden we bij Avis. Vanaf het vliegveld is een shuttlebusje dat naar de verhuurlocatie in Florence rijd zodat je vanaf daar met de auto verder kunt.

Agriturismo Diaceronni Pellagacio – Volterra

Vakantie naar ToscaneWe begonnen onze vakantie naar Toscane met 6 dagen op een agriturismo vlakbij Volterra. Volterra is een stadje waar eigenlijk alleen de supermarkt interessant is. Het was deze eerste paar dagen ook vooral de bedoeling dat we even bij konden komen van het harde werken. We verbleven bij agriturismo Diaceronni van Massimo en zijn vrouw (erg leuke mensen). Zij bezitten meerdere locaties van de agriturismo verspreid over de omgeving van Volterra. Het hoofdgebouw is erg druk en vooral leuk voor mensen met kinderen. Wij kozen ervoor om een kilometer verderop op de berg “pellagacio” te bivakkeren. Daar aangekomen bleek onze locatie nog beter dan we hadden verwacht. Overal stonden bloemen en planten en er liepen kippen, geiten en schapen rond. Overal waar je keek zag je wegspringende hagedisjes en elke avond hadden we een fantastische show van de vuurvliegjes die overal op en rond de berg rondvlogen. Naast de berg met appartementen ligt een hogere berg. Bovenop die berg ligt een zwembad. Het zwembad heeft een 360 graden uitzicht over de Toscaanse heuvels. Heel erg mooi en enorm rustgevend. Omdat je iets hoger zit waait er de hele dag een heerlijk windje (niet vervelend als het 38 graden is). Ik ben nog nooit zo relaxed aan mijn vakantie begonnen. Bij het hoofdgebouw worden allerlei leuke activiteiten georganiseerd. Zo heb ik een yogales gevolgd, een kookworkshop gevolgd en 2 keer per week wordt iedereen uitgenodigd om met de hele agriturismo te eten. Je hoeft alleen de wijn (die ze zelf produceren) af te rekenen en met een beetje mazzel brengen ze je nog naar je appartement ook.

Pisa, Lucca, Siena en San Gimigiano

Vakantie in ToscaneVanaf Pelagaccio zijn we naar Pisa, Luca, Siena en San Gimigiano geweest. Allemaal op niet meer dan een uurtje rijden. Rijden in Toscane is absloluut niet vervelend. Wat is de omgeving mooi zeg! Pisa en Lucca zijn mooi om een keer doorheen te lopen. Wij hebben hier niet gegeten of geluncht. Erg toeristisch allemaal. In Siena hebben we wel uitgebreid gegeten. Het was die dag zo warm dat je ijsje al van het hoorntje was gesmolten voordat je de winkel uitliep. We lieten de mooie gebouwen voor wat het was en trokken ons terug in de schaduw op het terras van la taverna san Giuseppe Daar bestelde Douwe de pici a cacio e pepe en ik had eendenborst met sinaasappel-honingsaus. Leuke tent een aanrader voor fijnproevers. San Gimigiano is een oud stadje dat vol staat met torentjes die nog uit de middeleeuwen stammen. Vroeger waren dat er nog veel meer. In San Gimnigiano hebben we de hele middag op het terras gezeten met een Vernaccia (heerlijk frisse witte wijn uit San Gimnigiano) en een pecorinoplankje (pecorini komt uit Toscane en wordt daar volop gegeten). Lekker mensen kijken. Toeristen doen soms de vreemdste dingen. We hebben enorm gelachen.

Torre Santa Flora – Subbiano

Vakantie in ToscaneNa ons verblijf bij Diacerroni reden we door naar Subbiano. Subbiano is ook geen plaats waar je voor om rijdt. We kregen voordat we naar Italië gingen van vrienden als tip dat we bij Torre Santa Flora moesten zijn. Daar hebben we geen spijt van gehad. We sliepen in een middeleeuwse toren (uit de 16e eeuw!) aan de rivier. De locatie was prachtig en de service was nog beter. Paulo en Caroline (de eigenaren) doen er werkelijk alles aan om het je naar de zin te maken. We hebben tijdens ons verblijf eigenlijk alleen maar in het hotel gedineerd. Het restaurant is zo verschrikkelijk goed. De buurtbewoners waren elke avond in grote getallen aanwezig. Als zelfs de Italianen ergens komen eten, dan moet het eten wel goed zijn! De eigenaar van het hotel, Paulo, is een ware wijnliefhebber en heeft een enorme wijnkelder met allerlei wijnen uit de omgeving. Hij was bij mij aan het juiste adres want ik ben gek op wijn. Zowel de smaak als de verhalen erachter interesseren mij enorm. Paulo ging elke dag helemaal los en we hebben de lekkerste Syrah’s, Chianti’s, Montepulciano’s en Vernaccia’s mogen proeven. Het leuke is dat je de wijnen ook gewoon in de supermarkt kon kopen. Er liggen er nu nog steeds een paar in ons wijnrek.

Cortona, Montepulciano en het della Verna klooster

VanaTorre santa floraf Torre Santa Flora hebben we (op aanrader van Paulo) uitstapjes gemaakt naar het della Verna klooster op de Monte penna (hier moet je echt heen!), het huis van Michael Angelo (dat is gewoon een huis op een berg, verder niks), Arrezo (de stad waar la vita e bella is opgenomen!) en Cortona (hier komt de beste Syrah van Toscane vandaan). Het leukste uitstapje vond ik die naar Montepulciano. Ik vertelde eerder als dat ik daar kennis voor het eerst kennis maakte met mijn favoriete wijn. Montepulciano is een klein dorpje vol met wijnwinkels. Je kunt vanuit Montepulciano allerlei rondleidingen krijgen een veel leren op het gebied van wijn. Je kunt zelfs regelen dat de wijnwinkels de wijn met de post naar je thuisadres sturen. Wel zo handig als je met het vliegtuig bent. In Montepulciano hebben we heerlijk gegeten (en gedronken natuurlijk) bij een kleine wijnwinkel die verschillende hapjesplanken serveerde. Ik ben helaas vergeten hoe hij heet, maar hij zat vlakbij de stadspoort. Waarschijnlijk zie je vanzelf welk terras het is, hij zit namelijk propvol.

Vakantie in Toscane

Villa La Moraiola – Passignano sul Trasimeno

Na een week Torre SVakantie in Toscaneanta Flora rolde we de auto weer in (lekker eten heeft ook een keerzijde!) en zijn een stukje Umbrië ingereden. In Umbrië verbleven we vlakbij lago di Trasimeno bij Letizia in een fantastisch appartement. Villa la Moraiola heeft 2 smaakvol ingerichte appertementen. Ons appartement had een dakterras met uitzicht op het meer waar we heerlijk konden borrelen ’s avonds. Er is vrij weinig in de omgeving qua restaurants etc, maar je kunt fantastisch barbecuen in de tuin bij Letizia. De tuin staat vol met kruiden en groente die je allemaal mag plukken om te gebruiken. Dat laat een foodie zich geen twee keer zeggen. Verser kan niet! Elke middag/avond komt Leatizia een zelfgebakken cake of taart brengen voor het ontbijt de volgende ochtend. Italianen ontbijten met zoete broodjes, taartjes of cake. En cappuccino. Zonder cappuccino geen ontbijt. En waag het niet om in Italië een cappuccino te bestellen na 12 uur ’s middags. Vanaf ons appartement bezochten we Perugia. Lady Gaga trad op in een stadion vlakbij en toevallig konden we vanaf een hoger gelegen stadspark het optreden volgen. We scoorden een fles wijn en wat hapjes en we hebben heerlijk mee zitten genieten. Misschien was dit nog wel leuker dan in het stadion aanwezig zijn. We vonden het jammer dat we maar 3 dagen bij Letizia bleven, ik had hier zeker langer willen blijven!

Florence

We sloten onze vakantie af met 5 dagen Florence. Omdat in Florence bijna geen auto’s rijden besloten we onze Fiat Panda (Prima in de Toscaanse bergen) in te leveren en met de taxi naar ons hotel te gaan. We verbleven in Palazzo Guadagni aan het piazza santa Spirito. Het hotel was prima en de locatie was fantastisch. Het hotel zit aan een studentenplein met een veel leuke kroegen en restaurants. Op sommige dagen stap je vanuit het hotel zo de markt op. Hoewel het plein rumoerig is, heb je daar als je boven totaal geen last van. Het fijne is dat je niet in het toeristische gedeelte van de stad zit, maar toch binnen 5 minuten bij de Ponte Vecchio bent. Alles in Florence is op loopafstand. In de zomer is er ’s avonds overal muziek in de stad en dat gaat tot middernacht door. Wij aten in Florence onder andere heel lekker bij trattoria Giovanni in de Via Sant’Agostino (de lekkerste tagliata die ik gegeten heb ik Toscane) en ristorante Libreria aan de Via Dei Serragli (een luxe restaurant waar je heerlijk de watten wordt gelegd). Verder hebben we heerlijk zitten borrelen en lunchen bij Gusta Osteria en Volume op het santa Spirito plein. En zo sloten we onze vakantie naar Toscane af.
Vakantie-naar-Toscane-3

Voor aankomende zomer staat er een roadtrip door Frankrijk op het programma. We zijn van plan om door de Elzas richting de zuidkust te rijden. Ik ben benieuwd of we het net zo culinair gaan genieten als tijdens onze vakantie naar Toscane. Tips en aanbevelingen zijn welkom!

Wil je op de hoogte blijven volg mij dan op Facebook, Twitter of Instagram (username: @savorysweetsnl).

Pin It

One thought on “Dagboek van een bourgondiër op vakantie naar Toscane