Dagboek van een bourgondiër in Berlijn deel 2

StadtmitteGister beloofde ik dat ik vandaag het tweede deel van het verslag van onze citytrip naar Berlijn zou posten. Ik heb me moeten inhouden, want als het aan mij lag waren beide dagboekjes 3 keer zo lang geworden. We hebben zoveel leuke dingen gedaan en ik ben zo enthousiast over deze stad. Deze week ben ik weer aan het werk en zit ik af en toe glimlachend na te genieten van onze vakantie. Ik weet zeker dat ik binnekort een keer terug ga naar Berlijn. Al is het alleen maar om een beetje te shoppen, voor de restaurants en de vele leuke kroegjes. Onze volgende trip gaat in de zomervakantie plaatsvinden. We weten nog niet waar we heen gaan, we bedenken dat soort dingen vaak pas op het laatste moment. Dat het leuk wordt weet ik in ieder geval wel zeker. En natuurlijk houd ik jullie op de hoogte!

Avocado ontbijtWoensdagochtend hadden we (of eigenlijk vooral ik) nogal wat moeite met opstaan vanwege het uitgebreide etentje (en de wijn) de avond ervoor. We zijn de dag dus rustig begonnen met een ontbijtje op het terras. In Berlijn kun je in bijna elk restaurant een ontbijt scoren. Sommige restaurants serveren het ontbijt zelfs de hele dag door. Ik bestelde roggebrood met avocado’s, roomkaas, zeezout en rode peper en Douwe ontbeet met toast met gerookte zalm en kruidencrème. De combinatie van avocado, zeezout en rode peper was zo lekker dat ik hem thuis zeker ook een keer ga maken. Na het ontbijt pakten we de metro naar Kürfurstendamm en bezochten we de Kaiser Wilhelm gedächtniskirche, de winkelstraat en het KaDeWe. Het KaDeWe is een enorm warenhuis waar je werkelijk alles wat je kunt bedenken kunt vinden. Het KaDeWe is bijna 5 keer zo groot als de Bijenkorf in Amsterdam en heeft een voedselafdeling waar je u tegen zegt. Ik ging helemaal los en we hebben zeker een uur rondgelopen op de afdeling. Alles wat je ooit nodig zou kunnen hebben op foodiegebied kun je in het KaDeWe vinden. Van barbecue tot kingcrab en van messenset tot kleurloze cola. Die kleurloze cola was trouwens bizar! Het merk Glam Cola heeft alle kunstmatige smaak- en kleurstoffen uit de cola gehaald waardoor er een doorzichtige versie overblijft. Je zou haast denken dat er gewoon water in de fles zit. En toch smaakt het drankje naar cola. Hoe dan! Mijn hersenen konden dat de eerste paar slokken niet helemaal bevatten. Het was in ieder geval wel leuk om een keer te proeven. Na het KaDeWe heeft Douwe als een echte Berlijner een curryworst besteld. Ik wilde me ook een echte Berliner wanen en ging naast hem zitten met een pretzel. Daar zaten we dan op een bankje aan de Kürfustendamm. Ik heb me nog nooit zo toerist-achtig gevoeld als toen.

KaDeWe

Na de Kürfustendamm pakte we de metro richting het Mauermuseum bij checkpoint Charlie en de topography des terrors. De topography des terrors is een plein waar vroeger de hoofdkantoren zaten van de Gestapo en de SS. De gebouwen zijn aan het einde van de oorlog compleet vernield en zijn daarna weggehaald. Om de verschrikkingen die zich daar hebben afgespeeld te herdenken hebben ze het plein leeggelaten. Aan de zijkant van het plein is te lezen wat er in de 2e wereldoorlog allemaal gebeurd is in Berlijn en verderop staat een museum. De topography des terrors en de sfeer die daar hangt heeft een diepe indruk bij me achtergelaten.

Toen we van de topography des terrors terugliepen naar het hotel begon het te waaien. Ik had 10 minuten daarvoor al gezien dat de luchtballon die boven de stad hing een beetje vreemd deed, maar nu stuiterde hij steeds harder door de lucht. Net toen ik me begon af te vragen of dit wel de bedoeling was werden we ingehaald een stuk of 10 politiewagens. Wat bleek; de luchtballon was losgeslagen met een Deense schoolklas aan boord. Hoe eng is dat! De volgende dag stond het overal in de Duitse kranten. De luchtballon hebben we daarna niet meer gezien en ik vermoed dat het nog wel even duurt voordat hij de lucht weer in mag.

Oxymoron

Na een drankje in het hotel zijn we op weg gegaan naar het Scheunenviertel. Het Scheunenviertel is een hippe wijk met veel leuke restaurants en kroegjes. Vroeger was op deze plek de Joodse wijk. Omdat het 4 mei was besloten we een wandeling te maken door de wijk om toch even stil te staan bij de verschrikkingen die daar hebben plaatsgevonden. We liepen langs de synagoge en de gedenktekens die overal in de wijk te vinden zijn. Na de wandeling zijn we bij het restaurant Oxymoron in het Hackesche Höfe neergestreken om te eten. Oxymoron is een gezellig restaurant met de chique sfeer van vroeger. We bestelden wederom een fles grauburgunder uit Baden en maakte gebruik van het 3-gangendiner (€35 pp, niet duur!). Als voorgerecht kregen we een gegrilde tonijnsteak met mangosaus en wakame, het hoofdgerecht was gevulde parelhoen met witte asperges en als dessert serveerden ze mango-avocado ijs. We hebben gesmuld. Je kunt overigens ook heerlijk ontbijten bij Oxymoron heb ik me laten vertellen. Omdat het buiten nog steeds lekker weer was besloten we het stuk naar het hotel terug te lopen. Voordat we naar de hotelkamer gingen hebben we nog een borrel gedronken op de Gendarmenmarkt en toen was de derde dag alweer voorbij.

De volgende ochtend zijn we teruggegaan naar het Scheunenviertel. Omdat de wijk vol met leuke tentjes stond dachten we dat we daar vast een goed ontbijt konden scoren. Dat dachten meer mensen, want werkelijk elk restaurant zat propvol met ontbijtende mensen. We waren even vergeten dat het Hemelvaartsdag was en dat de Berlijners dus ook vrij waren. En dat Berlijners van ontbijten houden, dat hebben we gemerkt. Na een tijdje zoeken kwamen we uit bij de Hackesche markt en daar hebben we op het terras in de zon zitten ontbijten.

Lutter & Wegner Berlijn’s Middags hebben we nog wat door Berlijn gewandeld. Eigenlijk wilden we deze dag gaan shoppen, maar in verband met Hemelvaartsdag (zo stom dat we dat vergeten waren!) waren veel winkels dicht. Uiteindelijk zijn we terug gegaan naar Gendarmenmarkt en zijn we neergestreken bij Lutter & Wegner. Na de heerlijke lunch op maandag waren we benieuwd naar het diner. Lutter & Wegner staat bekend om de uitgebreide wijnkaart en zijn heerlijke Weense keuken. Ze schijnen de beste schnitzels van de stad te verkopen. Ik was heel benieuwd. Douwe bestelde vooraf een trio van haring (in Berlijn wordt erg veel haring gegeten!) en ik at een heerlijk soepje. Als hoofdgerecht smeerde ik Douwe een Wiener schnitzel met aardappels aan (en inderdaad, die was erg goed!) en koos ik zelf voor de lamskoteletten met polenta. Zo kon ik stiekem beide gerechten proeven. Best gemeen eigenlijk. Als dessert nam ik de kaiserschmarnn en koos Douwe (nu koos hij wel zelf!) voor de sachertorte. Voor heel even waren we weer in Wenen. Na een laatste wandeling door Berlijn by Night zijn we voor de laatste nacht teruggegaan naar het hotel.

Vrijdag was de laatste ochtend van ons verblijf. We moesten om 11:00 uitchecken en om 14:30 ging ons vliegtuig naar Amsterdam. We hadden dus nog wel de tijd om uitgebreid te ontbijten. We streken voor de laatste keer neer op één van de terrassen op de Gendarmenmarkt en aten een uitgebreid ontbijt voor 2. Na het afrekenen pakten we de bus richting het vliegveld en begon onze terugweg naar Nederland.

Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe leuk ik het heb gehad in Berlijn. Hoewel de stad nooit kan tippen aan mijn liefde voor Wenen is het een goede tweede. Ik ga zeker een keer terug naar Berlijn, al is het alleen maar om de restaurants en wijnbarretjes. Een fijne stad die voor iedereen iets te bieden heeft!

Wil je op de hoogte blijven volg mij dan op Facebook, Twitter of Instagram (username: @savorysweetsnl).