Dagboek van een bourgondiër in Zuid-Portugal

Dagboek Wat heb ik een fijne vakantie gehad. Eerst zijn we 8 dagen met de familie van Douwe naar Zuid-Portugal in de Alentejo in het plaatsje São Teotónio geweest. Mijn collega’s namen wat werk van mij over zodat ik 2 dagen voor de herfstvakantie begon al weg kon. Dankjewel lieve collega’s! We sliepen in een lieve blauw-witte cottage bij Wynand en Nel van Monte do Casarão. Monte do Casarão heeft 5 huisjes midden in een eucalyptus-plantage. Het ruikt er de hele dag heerlijk. Net alsof je in een welnesscentrum zit. Maar dan een week lang. Elk huisje staat op een aparte berg en is van alle gemakken voorzien. Van zachte handdoeken tot tijdschriften en van ligstoelen tot zelfs een windscherm voor de barbecue. Op het terras is een mooie buitenkeuken met een fijne barbecue en sommige huisjes hebben zelfs een vaatwasser. Als je ergens kunt ontspannen is het wel bij Monte do Casarão. Wat is het daar mooi en rustig. Je kunt doen en laten wat je wilt in je eigen cottage op je eigen berg. Één en al lof, In dit dagboek vertel ik jullie wat ik in die week allemaal heb gedaan.

Donderdag

VliegtuinWe moesten donderdagochtend om 04:30 in de auto zitten, want om 06:40 vertrok ons vliegtuig naar Lissabon. Gelukkig was mijn vader zo lief om ons even te brengen want ik zag het niet zitten om met de trein te gaan. We vlogen samen met Douwe zijn broer en zijn vriendin. De rest van de familie vloog via Faro en zouden we in Portugal meeten. Op schiphol hebben we even snel een broodje gegeten en toen kon de vakantie beginnen. We landden rond 10:00 Portugese tijd (een uurtje vroeger dan in Nederland). We moesten behoorlijk lang op onze koffers wachten dus hadden we even tijd om wakker te worden. Ik tenminste. Want ik heb heerlijk liggen slapen in het vliegtuig. In de tussentijd hoorden Douwe zijn broer en zijn vriendin dat het bod dat ze op een huis hadden gedaan was geaccepteerd. We begonnen dus meteen met een feestje op de luchthaven. Dat kwam goed uit, want de koffers kwamen uiteindelijk pas na 3 kwartier. Who cares… Wij hadden feest.

Ook de auto ophalen ging ook niet echt voorspoedig. Avis bleek een auto aan ons verhuurd te hebben die er helemaal niet was. Er was dus even paniek in de tent. Uiteindelijk kregen we, na anderhalf uur wachten, een andere auto mee. Niet zo netjes, maar gelukkig kwam het toch goed. En we hadden de tijd. Het was tenslotte vakantie en we waren nog steeds in een euforische stemming. Na 2,5 uur rijden kwamen we aan in São Teotónio waar de rest van de familieleden al op ons wachtten. Ons huisje was al klaar en was door de eigenaren zelfs al voorzien van boodschappen. Wat een fijne aankomst! Gelukkig hadden mijn schoonzusje en schoonmoeder die avond al gekookt want we waren moe en hongerig. Ze maakten een risotto met kip en boontjes klaar. Glaasje wijn erbij en mijn avond was weer goed. De vakantie was nu echt begonnen!

Vrijdag

HamburgerDe volgende dag hebben we vooral veel gerelaxt. We begonnen met een uitgebreid ontbijt in de zon. Daarna zijn we naar het dorp gereden voor boodschappen. Wij zouden die avond koken en daar was natuurlijk het één en ander voor nodig. Als ik in de supermarkt in het buitenland ben, kijk ik mijn ogen uit. Standaard wordt de wijnafdeling grondig doorgenomen (ja! Vinho verde, tinto en muscatel!) en vervolgens ga ik door naar het vlees en de vis. En daarna naar de kaas. En de worst. En de bakkerij. Je kunt me gerust 3 uur in een supermarkt achterlaten. En waarschijnlijk ben ik dan nog steeds niet klaar.

’s Middags staken we de barbecue aan om hamburgers te maken. Bij het huisje zit een fantastische buitenkeuken waar mijn handen meteen van begonnen te jeuken. We namen (kalfs)gehakt en andere ingrediënten voor de burgers mee uit de supermarkt en staken de barbecue aan. Wederom een wijntje erbij. Heerlijk!

’s Avonds was het wederom tijd om te barbecuen. Ik maakte gevlinderde kip piri piri (je bent in Portugal of je bent het niet). Klik hier voor het recept. We maakten ook sardientjes met knoflook en citroen en zalm met een kruidenkorst. Daarbij maakte ik een caprese salade, tzatziki-komkommersalade en geroosterde aardappeltjes. Een feestmaal!

Zaterdag

StrandZaterdag besloten we naar het strand te gaan. Het was heerlijk weer (27 graden, hallelujah!). We hadden de vorige dag gezien dat de golven enorm hoog waren dus we namen een paar bodyboards mee. Al sinds ik heel klein ben heb ik een fascinatie voor de zee. En dan vooral als er hoge golven zijn. Toen ik vroeger klein was ging ik regelmatig met mijn ouders zwemmen en bodyboarden als het buiten stormde. Wel veilig natuurlijk. Maar wat was dat leuk. Jullie begrijpen wel hoe ik in de zee lag met golven die groter waren dan ikzelf. Ik was weer heel even kind. We hebben de hele middag in de zee gelegen en lieten ons daarna opdrogen in de zon.

paddenstoelen’s Avonds aten we bij de eigenaren van Monte do Casarão. Bas, de zoon van Wynand en Nel, was jarig en had ons uitgenodigd voor een verjaardagdiner. Mijn schoonzusje had een appeltaart gebakken en we namen een fles wijn voor hem mee. Wynand kan erg goed koken en maakte voor alle gasten een 3-gangendiner klaar. Omdat ze, naast vis, in Portugal erg veel varkensvlees eten kreeg ik een aantal aparte gerechten. Zo lief dat hij aan me gedacht had. Het was een erg gezellig avond met veel goede gesprekken. En ja hoor.. Ook de wijn vloeide weer rijkelijk. Zo vervelend. Said no-one ever.

Zondag

img_9718Zondag blijft voor lunches en ook in Portugal hield ik deze traditie gewoon in stand. We aten bij visrestaurant A Choupana aan de kust van vila nova de Milfontes. Het restaurant zit direct aan het strand en heeft een fantastisch uitzicht over de zee. Wij waren er met lunchtijd, maar ik weet zeker dat een diner (met zonsondergang!) nog romantischer is. Je kunt bij a Choupana kiezen uit diverse dagverse vis van de grill. Voordat de bestelde vis wordt klaargemaakt komt de ober langs om hem te laten keuren. Vervolgens wordt hij voor je neus (nouja.. 1 meter verderop) op de barbecu klaargemaakt. Ik bestelde samen met Douwe een grote zeetong. De zeetong werd geserveerd met friet en salade. Beide bijgerechten waren niet zo boeiend, maar de vis… Die was echt fantastisch. Het was erg gezellig en we lieten het ons goed smaken. En de Vinho verde… die ging er ook weer prima in.

zambouzaira

Na de lunch doken we nog even in zee. Ik vind die hoge golven zo fantastisch. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. De bodyboards waren de dag ervoor jammer genoeg overleden, maar zonder ging het ook prima. ’s Avonds hadden we weinig honger. We grilden een paar garnalen en kippenpootjes op de barbecue en daar bleef het bij. We deden spelletjes en we dronken wijn.

Maandag

surfenOp maandag was het tijd om te surfen. Bas van Monte do Casarão is surfleraar en nam ons mee naar Milfontes voor een surfles. We moesten om 08:00 ’s ochtends klaarstaan. Dat was wel even een domper na een week uitslapen. Zeker als je zo van uitslapen houdt als ik. Ik had 2 jaar geleden al een keer eerder gesurft (ook met Bas) en toen bakte ik er helemaal niks van. Dit keer ging het beter. De golven waren ruim 2 meter hoog. Door de kracht van de golven hadden we langer de tijd om op te staan. En dat lukte. Echt een “I believe I can fly” momentje. Bedenk de muziek er zelf maar bij. Superleuk! Jammer genoeg zijn er geen staande foto’s van mij. I know. Pics or did’nt happen. Goede reden om het binnenkort nog een keer te doen. En dat gaat zeker gebeuren!

img_9770’s Middags kwamen we terecht in een fantastische taartjeswinkel. In Portugal houden ze sowieso heel erg van gebakjes (Hallo pastéis de nata!), maar Pão Café & Companhia in vila nova de Milfontes sloeg alles. Ze hebben meer dan 100 verschillende soorten taarten, gebakjes en broodjes. Er waren zelfs 6 glutenvrije soorten. Denk eens aan amandel-pompoen-kaneelcake. Of wortel-chocola-roomkaas. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Overal waar ik keek zag ik lekkere dingen. Presteer het dan maar eens om te kiezen. Ik was voor heel even in de hemel en dat hadden we ook wel verdiend na een intensief ochtendje surfen.

Dinsdag

img_9804Dinsdag zijn we na wederom een stranddag lekker uit eten geweest bij Marisqueira Costa Alentejana in Zambujeira do Mar. Weer een restaurant met ontzettend veel heerlijke visgerechten op de kaart. Er staat natuurlijk ook vlees op de kaart, maar als je zo dicht bij de zee bent moet je eigenlijk wel vis bestellen. Ik bestelde samen met Douwe de Portugese rijst met kreeft en vongole. Mijn god wat was dat lekker. We hebben de pan nog niet niet uitgelikt. Oke oke… Dat hebben we wel gedaan. Na de maaltijd werd er door het restaurant een fles met moscatel voor ons op tafel gezet. Ik bestelde er een amandeltaartjes bij en we hebben nog een tijdje lekker nagetafeld. Ben je een keer in de buurt.. ga dan zeker een keer langs.

Woensdag

Woensdag was onze laatste dag bij Monte do Casarão. De volgende dag zouden Douwe en ik nog een paar dagen naar Lissabon gaan. Hoe dat was vertel ik jullie volgende week. We deden de hele dag een beetje rustig aan en gingen aan het einde van middag nog even naar het strand.

’s Avonds staken we voor de laatste keer de barbecue aan. We hadden een mooi stuk ossenhaas gekocht (serieus 3 kilo voor 11 euro) en maakten die klaar op de grill. Omdat er in Portugal veel zoete aardappels te vinden zijn maakte ik er de Zuid-Afrikaanse barbecueschotel van die ik van de zomer postte.

Zuid-Portugal wat ben je mooi. Het heeft een plekje in mijn hart veroverd en ik kom zeker een keer terug. Adeus!

Wil je op de hoogte blijven? Volg mij dan op Facebook, Twitter of Instagram (username: @savorysweetsnl).