Dagboek van een bourgondiër in Leuven

cocktail oude marktAfgelopen weekend waren we in Leuven. Zoals jullie wel weten woont daar een vriendin van ons. Zij was afgelopen zaterdag jarig en besloot om van haar verjaardag een weekender te maken. Er waren ruim 30 mensen afgereisd naar Leuven om samen met haar een weekend lang feest te vieren. Nou.. dat hebben we geweten. Het feest was aan! Ik was natuurlijk al vaker in Leuven geweest, maar Douwe nog nooit. Omdat we in het weekend toch al in België waren plakten we er nog een paar dagen Brugge aan vast. En zo zijn we net een dag thuis van een heerlijke week in België. Weet je nog dat ik vorige week stellig schreef dat we niet op vakantie zouden gaan.. We gingen toch. Zo gaan die dingen nou eenmaal in huize Savory Sweets. Terug naar het weekend in Leuven. We hebben zo een fijn weekend gehad dat we op zondag serieus overwogen om ook naar Leuven te verhuizen. We zijn verliefd geworden op deze prachtige stad. Het weer is er beter dan in Zaandam (vooral warmer en zonniger), de mensen zijn ontzettend vriendelijke en culinair gezien is het een walhalla. Wie weet een keer in de toekomst. In dit dagboek vertel ik jullie alles wat we dit weekend hebben meegemaakt. Lezen jullie mee?

Penta hotel

We sliepen in het Pentahotel midden in het centrum van Leuven. Vanuit het hotel rol je zo de Muntstraat en de Tiensestraat in. Dat zijn de 2 culinaire straten van Leuven. Het Pentahotel is een boetiekhotel dat van alle gemakken is voorzien. De bedden zijn heerlijk. Het ontbijt hebben we niet genomen, dus daar kan ik je niks over vertellen. Wij vinden het leuker om uit te slapen en in de stad te ontbijten. En met zoveel restaurants op loopafstand kan dat prima. Je hebt voor €81 per nacht (exclusief ontbijt) een kamer met king-size bed.

Alfons Smetsplein 7
België
T: +32 16 31 76 00

Muntstraat

Nadat we onze koffers bij het hotel hadden achtergelaten liepen we een stukje door de stad. Gelukkig kende ik de weg. Ik voelde me meteen weer thuis. Vanuit het hotel loop je recht de Muntstaat in. In de Muntstraat zitten meer dan 30 restaurants bij elkaar. Elk restaurant heeft een klein terras op straat en daardoor is het een levendige boel. Ontzettend gezellig!

Leuven

Vanuit de Muntstraat loop je de Grote markt en de Oude markt op. Ook daar is het ontzettend gezellig. Rond de prachtige gebouwen zijn overal grote en zonnige terrassen te vinden. In de zomermaanden vindt in Leuven het “groot verlof” plaats. Er worden dan, met name in de weekenden, heel veel leuke activiteiten georganiseerd. Zo was er vrijdagavond een schlagerfeest op de Oude markt en veranderde op zondag de binnenstad in het enorme foodfestival “hapje tapje”.

Trente

Vrijdagavond was het datenight en gingen Douwe en ik met zijn tweeën op pad. We hadden voordat we naar Leuven kwamen al een tafeltje gereserveerd bij Trente in de Muntstraat. Dat was nodig want de betere restaurants zaten allemaal vol. Bij Trente serveren ze een 4-, 5-, 6- of 7-gangemenu. Je kunt bij het menu een bier- of wijnarrangement nemen. Wij kozen voor een 6-gangenmenu met wijnarrangement. Zodra we besteld hadden werd de tafel volgezet met amuses. Vooral het gerookte kalfsvlees was lekker.

Het eten was ontzettend lekker en de borden waren prachtig opgemaakt. Ik ben echt verrast door de wijnen die ze schonken. Vooral de Sauvignon (MD Pré Baron) die we bij de ceviche van haring (met komkommer, avocado en meloen) kregen was een eye-opener. Normaal houd ik helemaal niet van haring, maar in combinatie van de wijn vond ik het gerecht zelfs lekker. Dat heeft nog nooit iemand voor elkaar gekregen. Naast de haring stond er ook een salade met kreeft, zwezerik (met artisjok, heerlijk), dorade en lamsvlees op het menu. Allemaal heel erg lekker en stuk voor stuk schilderijtjes.

En een aparte vermelding voor het dessert. Douwe koos voor zoet, en ik nam kaas. Wat had ik  daar een spijt van. Mijn Fourme d’Ambert met rode ui en in kriekbier gemarineerde kersen was ook heerlijk, maar wat was het toetje van Douwe lekker. Meringue met perzik, amandel en rozenblaadjes. Zalig! Trente heeft geen michelinster, maar heeft het wat mij betreft wel verdiend. Wat was dit een fijne avond! Na het eten gingen we met de rest van de feestgangers de stad in.

Trente
Muntstraat 36
T: +32 16 20 30 30

balls & glory

Zaterdagochtend waren we ontzettend brak. We waren gaan stappen op de Oude markt. Dat ging prima. Iets met een 2 broers en 100 bier, een pizza die gestolen werd en een dikke enkel. Need I say more? We lagen er pas om 04:00 in met iets teveel drankjes op. We hadden dus wat tijd nodig om bij te komen. Gelukkig had het hotel een heerlijke regendouche. Toen we om 13:00 ons hotel uitliepen om te ontbijten zag Douwe een restaurant met de naam Balls & Glory. Ze serveren, zoals de naam al deed vermoeden, ambachtelijke gehaktballen. Wat is er nou beter tegen een kater dan gehaktballen?

Douwe bestelde een gehaktbal van varkensvlees met olijvenvulling en couscoussalade en ik ging voor de crispy chickenball met citroengras en “stoemp”. Dat was verrassend lekker! Misschien was het de kater, de situatie of de plek. Maar ik heb nog nooit zo een lekkere en bijzondere gehaktbal gegeten. Toen ik de gehaktbal doorsneed zat er een heerlijke curry met citroengras aan de binnenkant. De “stoemp” (gewoon een stamppotje) werd geserveerd met groene currysaus en smaakte heerlijk bij de rest. Ik kreeg het niet helemaal op, maar mijn reserves waren weer aangevuld. Met een gember-limoenlimonade on the side kon ik er weer helemaal tegenaan.

Balls & Glory
Tiensestraat 31
T: 0471 40 33 55

Limonade

Na het ontbijt moesten we ons melden voor een stadswandeling met bierproeverij. De wandeling was leuk, maar duurde wel erg lang. Op den duur werd ik er een beetje melig van. Maar dat kon ook door de Flügels komen die de tante van de jarige opeens uit haar tas toverde (hallo kleurstof!). Ik wil ook zo een tante!

Garnalenkroketten

Na de rondleiding dronken we een paar cocktails op de Oude markt voordat we aan het diner gingen. De jarige had gereserveerd bij brouwerij Domus. De keuken was wat grof en vooral veel. Maar ik had een ontzettend lekkere garnalenkroket en het bier smaakte voortreffelijk. Weet ik van de rest. Want ik had een fles wijn besteld (Laurent Miquel, Syrah). Bier blijft nog steeds niet echt mijn ding.

Brouwerij Domus
Tiensestraat 8
T: 016201449

Hapje tapje

De volgende ochtend was hapje tapje al in volle gang. Ik heb eerst de Dille & Kamille, die om de hoek van het hotel zat, leeggekocht en vervolgens gingen we een ontbijtje scoren. Dat ging prima want alles was al volgebouwd met eetkraampjes. Op de grote markt stonden alle “chiquere” restaurants op het “culinaire plein”. Daar moest je betalen met bonnen. Elke bon was €3,-. Voor 2 bonnen kreeg je een hapje en voor 1 bon een tapje. Wel hapjes en tapjes van hoog niveau. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld the Taste of Amsterdam is dat een schijntje. We proefden kwartel met spitskool, krabsalade met kiwi, lamsnek en een broodje surf & turf. Daarbij steeds een bijpassende wijn of bier.

cocktail oude markt

Na het culinaire plein gingen we naar de biermarkt op de oude markt. Douwe wilde graag een biertje uitzoeken. Dat heeft hij geweten. Een snoepjeswinkel voor bierdrinkers. Gelukkig waren er ook een paar cocktailbarretjes en was er overal verse sangria te krijgen. En.. Halellujah, de zon ging schijnen!

Baracca

Na de Oude markt zijn we de Muntstraat en de Tiensestraat ingedoken. Daar kon je allerlei hapjes krijgen voor minder dan €5,-. De sfeer was gezellig en er was overal muziek. Na deze gezellige straatjes zijn we in een parkje gaan zitten met een fles Cava. Rond een uur of 6 zijn we pas in de auto gestapt omdat we moesten inchecken bij ons hotel in Brugge. Anders waren we zeker nog even blijven hangen.

Oude markt

We gaan heel snel een keer terug naar Leuven. Sowieso met de kerstmarkten in de winter. Die zijn ontzettend leuk, kan ik je uit ervaring vertellen. Maar misschien gaan we nog wel eerder terug. Ik heb heel veel restaurants gezien ik wil uitproberen. Jullie zullen het ongetwijfeld van me horen. Laten jullie het weten als jullie ook in Leuven zijn geweest? Vind ik leuk!

Wil je op de hoogte blijven? Volg mij dan op Facebook, Twitter of Instagram (username: @savorysweetsnl).